منتديات قرية النورس السياحية
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات قرية النورس السياحية

اسلامى/برامج كمبيوتر /برامج ماسنجرات/تعليم لغات/اخبار

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

لو عاوز تتعلم لغه ــــــــــــــــ (لوجه الله )

كاتب الموضوعرسالة
عبدالرحمن المهدى
مشرف نوارس
مشرف نوارس
عبدالرحمن المهدى

المساهمات : 469

لو عاوز تتعلم لغه ــــــــــــــــ (لوجه الله ) Empty
مُساهمةموضوع: لو عاوز تتعلم لغه ــــــــــــــــ (لوجه الله )   لو عاوز تتعلم لغه ــــــــــــــــ (لوجه الله ) Icon_minitimeالثلاثاء يناير 13, 2009 11:02 am

لو عاوز تتعلم لغه ــــــــــــــــ (لوجه الله ) Salamin3

نصيحه لاى حد عاوز يتعلم اى لغه لازم يحط فى دماغه ان اى لغه فى الدنيا ماهى الا عباره عن
اربع مهارات مالهمش خامس
الاستماع
التحدث
القراءه
الكتابه
وطبعا عشان الواحد يحسن المهارات دى لازم يعمل حاجه اساسيه الا وهى :........
الممـــــــــــــــــارسه
طبعا اللمارسه دى ليها عدة طرق عشان تقوى المهارات اللى قولنا عليها دى زى :.....
1- مشاهدة الافلام الناطقه بهذه اللغه (بدون ماتغضب الله ) وباللهجه المطلوبه ودى بتحسن مهارتين وهما الاستماع
واكتساب لهجه تحدث حسب لهجه الفيلم وفى نصيحه شخصيه بئى وهى ان الواحد يتفرج على فيلم مره بدون
ترجمه فى الاول ويعيده ويركز على الجمل اللى مافهمهاش وبعد كده يتفرج عليه بالترجمه وساعتها هايحفظ
عن ظهر قلب تعبيرات وتراكيب هاتفيده جداااااااا فى التحدث لما يجى يتكلم بعد كده مع اى حد
2- قراءة قصص وبدايه الواحد يبتدى بقصص الاطفال عشان بسيطه ومافيهاش تعقيد وهاتخلى الواحد يجمع كلمات
كتيييييييير وبسرعه زى ماكلكم عاوزين
3- الحاجه بئى اللى انصح بيها وعن تجربه ان الواحد يقرا ويسمع فى نفس الوقت يعنى تشغل عينيك مع ودانك طب ده
يحصـــــــل ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟
ببساطه جدا ان الواحد يسمع قصه بتتقال ويمسكها مكتوبه ويمشى عينه مع الكلام وودانه مع السرد اللى بيسمعه
وطبعا هاتسالوا ايه فايدة كده هو ان الواحد بالطريقه دى هايقوى مهارة الاستماع ودى مهاره مهمه جدا بالذات لو
جيت تتكلم مع حد متحدث اصلى للغه وكل ما كنت بتسمع اسرع ده هايفيدك اوى انك تعرف تلحق كل كلام اللى
بيتقالك من اى حد فى اى موقف ولما تمشى بعينك على الكلمات وهاتعرف شكلها طبعا لما تيجى تكتب هاتكون
كتاباتك سليمه مش تخبيط وبالرموز (الكتابة) وطبعا هاتقولوا طب ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من هنا
كود PHP:
www.grimmstories.com

وده هديه لآى حد عاوز يتعلم اى لغه الموقع ده بيدى نصوص مكتوبه وتقدروا تسمعوها فى نفس الوقت باللغات
الانجليزيه ـــ الفرنسيه ـــ الايطاليه ـــ الاسبانيه ـــ الدنماركيه ـــــ الهولنديه
4- وفى طريقه لهواة سماع الاغانى (ربنا يتوب علينا جميعا ) وهى ان الواحد يجيب النص المكتوب للاغنيه ويسمع
بودانه ويمشى بعينه
وبرده هايزود من مهاراته لكن الطريقه دى بالذات فيها ميزه للاسف وهى ان الواحد ممكن يختار اغانى سريعه تزود
عنده قابلية الاستماع ومهارته بدرجه عالي جدا وبرده باللهجات المطلوبه
ده موقع بيدى النص المكتوب للاغانى بالانجليزيه
كود PHP:
/www.mp3lyrics.org/

ملحوظه
بالنسب للطريقه دى فى اللغه الانجليزيه ماحدش يحاول يسمع اغانى البلاك والنيجر وياخد منهم القواعد
لانهم ببساطه مابيحافظوش على القواعد دى اثناء كلامهم ولا اللهجه برده لان لهجتهم ماتنفعش فى الاماكن
المرموقه انما ممكن ناخد منهم تعبيرات تنفع لجلسات الاصحاب او ماشابه مع الحذر لاغلبية الكلام الغير مهذب
اللى بيقولوله
5- الطريقه دى بسهوله اسهل وارخص واحسن الطرق تاثيرا وكفاءه رغم صعوبة تنفذيها العمليه فى بعض الاحيان وهى
الاحتكاك المباشر مع متحدثين اللغه الاصليين مع ملاحظه ان الطريقه دى يعيبها انها تهمل اهمال تام لمهارة
القراءه والكتابه يعنى مش الواحد يبرشط فى وسط اجانب ويقول بس كام شهر ابئى ميت فل وعشره لا يخلى باله
من المهارتين اللى ممكن يفقدهم دول

لو عاوز تتعلم لغه ــــــــــــــــ (لوجه الله )
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-